NYT NYT – JAGTTEGNSKURSUS

NYT          NYT         NYT          NYT        NYT – JAGTTEGNSKURSUS

Som det vil være de fleste bekendt, er der kommet nye regler for, hvordan man erhverver sig et jagttegn.

Fremover er det ikke længere muligt at forberede sig til jagtprøven på kendte spørgsmål. De vildtarter man skal kunne kende, optræder ikke på fotos, som man har set før. I forhold til tidligere har man øget kravene til forståelsen for alle de sammenhænge, som optræder i naturen. Derudover har vildtpleje og jagtetiske regler fået en fremtrædende plads.

En anden væsentlig nyskabelse er skydeprøven. Når du har bestået jagtprøven og vist, at du behersker den grundlæggende viden og kan håndtere et haglgevær på forsvarlig vis, er du endnu ikke klar til at tage på jagt. Først skal man nemlig op til en skydeprøve, hvor man ud af 18 lerduer i 3 forskellige retninger skal træffe 6. Det svarer jo til reglen om, at man ikke bør bruge mere end 3 skud pr. stk. flyvende vildt.

Undertegnede var i uge 43 på kursus på Kalø, for at realisere en gammel drøm om at blive jagttegnskursuslærer. Det lykkedes, og derfor kan vi nu i Herning Jagtforening tilbyde alle naturelskere – unge som ældre – at deltage i et jagttegnskursus efter de helt nye regler.

Vi er spændte på, hvor mange interesserede vi kan samle på et sådant kursus. Derfor holder vi en helt uforpligtende

Introaften på Gildmosegård mandag den 27. januar kl. 19.00

Så hvis du kender nogen, som har puslet med tanken om at blive jæger, så gør endelig vedkommende opmærksom på dette ”tilbud”.

Selve kurset koster kun 1500 kr. Dertil kommer så udgifter til den helt nye lærebog, duer og patroner samt prøvegebyr.

Evt. spørgsmål og tilmelding på tlf. 29 28 97 77.

Carl Johan (Calle) Mikkelsen