Aktiviteter

På Herning Jagtcenter er der mulighed for med haglvåben at skyde på Jagtbane, Skeet, Nordisk Trap, Sporting, samt riffelskydning på Hjortebanen. Herning Jagtcenter består af flugtskydningsbaner, Hjortebanen og Nygaard gl. skole. Herning Jagtcenter er tilknyttet de tre lokale Jagtforeninger i Herning området, som er følgende:

Jagtskydning

Er en disciplin hvor man enten kan skyde til 24 eller 40 duer´s serier fordelt ligelig mellem venstre – bag duer – højre og spids duer. På HJC skydes der kun til orange duer. Venstre due bliver opkastet fra midtergraven og flyver mod venstre i en afstand af ca. 25 meter. Bag duer bliver kastet fra midtergraven og flyver væk fra en.
Højre due bliver opkastet fra midtergraven og flyver mod venstre i en afstand af ca. 25 meter. Spids duen bliver kastet fra sin egen grav og kommer flyvende hen over dig i en afstand af 6-8 meter.

Skeet

Foregår på en bane med to tårne, et høj og et lavt tårn, samt at 7 standpladserne er placeret i en halvmåne hvor man starter på standplads 1 fra venstre og slutter på standplads 7 til højre der efter rykker man ind mod midten på standplads 8, sammenlagt kommer der 25 duer. der må benyttes 1 skud pr. due. Olympisk disciplin.

Nordisk trap

Er en nordisk disciplin under Dansk flugtskydnings forbund som kun skydes i norden.
Der skydes på en bane hvor man står i en Halvcirkel med 5 standpladser og der kommer 5 duer pr. standplads. Duerne sendes på opkald fra kastemaskinen som er placeret ca. 10 meter foran skytten. En serie på NT består af 25 duer (5 duer på 5 standpladser.) Skytterne skiftes til at skyde på opkald. Der kun må benyttes 1 skud pr. due. Man må IKKE løfte geværet inden man har set duen.

Sporting

Er en forholdsvis ny disciplin, den skydes rigtig meget i syd Europa, hvor der er professionelle skytter. En sportingbane består af 5 standpladser på en variabel bane og hvor man skyder til 5 duer fra 6 forskellige kastemaskiner. Duerne kan komme med interval fra 0-3 sekunder, men der er fri geværføring. Der er forskellige indstillinger på maskinerne og der er flere compact numre, dvs. at der er mange forskellige muligheder, så næsten ingen serier er ens. En serie består af 25 duer, dette kan være kaniner – skeet duer – bag duer – flade duer – alm. lerduer – O. S. V. Nordisk Trap duer. Men det er altid oplyst på standpladsen hvad rækkefølge duerne kommer I. Dette er den skydning som mest ligner almindelig jagt, da skytten vil komme ud for mange forskellige skudvinkler og afstande til lerduerne.

Hjortebanen

På hjortebanen kan du indskyde din jagtriffel på en af de fire 100 meters baner, eller du kan skyde på løbende Hjort eller Elg, vi kan også tilbyde dig at skyde til Hjortemærke, Elgmærke og Riffelmærke. På træningsdage er der altid mindst to riffelinstruktører til at hjælpe dig.

Nedenfor ses en række af de tilbud, som Herning Jagtforening kan tilbyde sine medlemmer. Såfremt der er spørgsmål eller lignende, så er det muligt at rette henvendelse til de oplyste kontaktpersoner eller bestyrelsen.

Strandjagt

Herning Jagtforening tilbyder som en af de få i Midtjylland adgang til at udøve Strandjagt. Herning Jagtforening er indehaver af to gode skydepramme, som begge ligger i Stauning Havn. Tilhørende prammene er endvidere lokkeænder samt store camouflagenet.

Prammene kan frit benyttes af foreningens medlemmer. For at låne prammene, kontakt da vores strandjagtskoordinater Calle Mikkelsen på tlf. 29 28 97 77

Hundetræning

Når vores medlemmer ikke er på jagt, så er de  velkommen til at træne hunde ved Gilmosegård. Tilhørende Gilmosegård er ca. 10 tønder land, hvor der er etableret en sø samt en større unghundegård. Alt dette er naturligvis til fri afbenyttelse for foreningens medlemmer. Skulle vejret være for dårligt er der endvidere en større træningshallen med flis, som med fordel kan benyttes.

Vil du læse nærmere om markprøveregler, udstillinger og forskellige specialklubber?

Kig her